Precis som med all slags marknadsföring ett företag gör så är det också viktigt att man med giveaways har en tydlig plan, ett mål och en strategi för satsningen. Sätt er ner i arbetsgruppen och diskutera saker och ting fram och tillbaka tills ni har detaljerna klara för er. Vilka är det ni vill nå ut till med dessa giveaways? Vad är det för prylar ni därför bör satsa på? Vilka färger ska produkterna ha? Varför kan det vara bra att satsa på giveaways just inför det där eventet?
Men vad är egentligen giveaways? Som tidigare nämnt handlar det om marknadsföring och namnet i sig avslöjar ganska mycket av vad det handlar om. Det är helt enkelt produkter man väljer att ge bort till människor, vanligtvis under olika typer av event eller mässor, där företagets tryck på något sätt finns på produkten. Detta är ett mycket effektivt sätt att sprida företagets namn på.
Det är viktigt att man inte använder sig av dåliga produkter som giveaways. Därför är det viktigt att man är smart och har tänkt igenom valet av produkter. Ju mer användbara produkterna är och ju mer mottagarna senare använder sig av produkten desto bättre. Det är också viktigt att era giveaways inte är av dålig kvalitet. Om de snabbt går sönder eller slutar att fungera på något sätt så kommer den dåliga kvaliteten på produkten också att påverka hur personen som tagit emot gåvan ser på er som företag. Därför kan det faktiskt bli en negativ effekt av giveaways om man inte ser upp.
Var ute i god tid med er beställning. Är det så att ni ska ha era giveaways under en mässa om ett par månader är det dags att redan nu börja planera. Giveaways är för övrigt perfekt för mässor. Dessa korta möten som sker där är svåra att använda på ett bra sätt. Att ge bort något är perfekt för att göra intryck.