Anledningen till att många arbetsplatser har namnskyltar är många. Med namnskyltar på plats förenklas mycket för både kunder och anställda. Det finns egentligen ingenting negativt med namnskyltar, ingenting som talar emot att använda sig av dem. Detta gör valet ganska enkelt när beslut om användning eller inte ska tas. Har frågan tagits fram och diskuteras på en sådan nivå att beslutet om införande kan tas bör och lär det så också göras.
För kunder eller besökare av olika slag är namnskyltar ett perfekt hjälpmedel när de söker efter en specifik person. När de letar efter någon de vet namnet på men inte vet utseendet på hjälper namnbrickor mycket. När kunder eller besökare möter en anställd med namnbricka blir mötet mycket mer personligt. Det blir inte ett möte mellan en kund eller besökare och företaget eller den platsen den anställde jobbar på, det blir ett möte mellan två personer. Detta är mycket viktigt för att kundbemötandet ska bli så bra som alla önskar. Ingen vill möta och tala med en anonym person som enbart talar å företagets vägnar.
Namnskyltar kan se olika ut och företag väljer gärna utseende och form på ett sätt som markerar företaget och dess arbete eller väljer det som passar bäst för just dem. Det handlar bland annat givetvis om materialet som namnskyltarna är gjorda av. Det finns namnskyltar som både är och ser billiga ut. Dessa är ingenting som stora och etablerade företag vanligtvis satsar på, men kan vara något som mindre samlingar känner räcker alldeles utmärkt. Det är inte alltid utseende och kvalitet är det viktigaste.
Många menar att klassiska namnskyltar är det absolut bästa. En namnskylt ska vara en namnskylt och inget annat. Det är namnet på personen som bär skylten som ska synas och om annat framträder för starkt förminskas genast namnskyltens primära uppgift, som är att levererar namnet på bäraren till iakttagaren. Alla håller definitivt inte med, och det blir upp till er som företag att se över era alternativ och välja de namnskyltar som passar er bäst.