Självscanning = behov av butiksvåg

Att kunna använda sig av en butiksvåg i affären som kund är både effektivt och hjälpsamt. Vill du veta exakt hur mycket du ska köpa av en vara så är det rent av ett måste att kunna väga varan själv och inte behöva gå till kassan för att få reda på vikten. Det är dock inte så vanligt att man som kund behöver veta den exakta vikten av någon vara som man köper i lösvikt. Den största förtjänsten av att ha en butiksvåg ute i affären är att det ökar effektiviteten. Det blir inte lika mycket arbeta för kassören och det blir inte lika långa köer fram till kassan eftersom arbetstiden förkortas för kassören.

Det finns mängder med olika typer av butiksvågar. De vanligaste vi ser i affärer som kunder är de klassiska vågarna med en digital skärm över. Där lägger vi varan på vågen, klickar oss fram på den digitala skärmen för att hitta vår vara och får på så sätt reda på vad varan väger men framförallt vad det kommer att kosta oss. Eftersom varor i affärer, och här menar vi framförallt mataffärer, kostar olika i kilopris så behöver man kunna variera mellan olika pris i kilon. Alternativet är den klassiska butiksvåg som ibland finns i till exempel godisaffärer. Där kan du lägga din godispåse på butiksvågen och så står det hur mycket godiset kommer kostar bredvid vikten på godiset. Här finns ingen variation. Inte heller kommer det ut någon lapp som du kan klistra på godispåsen, vilket är fallet med de digitala butiksvågarna som finns i större mataffärer. Det är denna klisterlapp som gör att effektiviteten ökar för kassören vid kassan. Annars behöver kassören väga om alla varor, precis som kassören vid godisaffären behöver göra med din godispåse. Utöver dessa två exempel finns många olika butiksvågar med olika funktioner och variationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *